آموزش ماساژ بینی بعد از عمل | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

آموزش ماساژ بینی بعد از عمل

ماساژ بینی بعد از عمل

همیشه باید قبل از انجام هر نوع ماساژ بینی بعد از عمل برای کاهش ورم و سایر عوارض، با دکتر جراحی بینی خود مشورت کنید. اگر او توصیه کرد که بینی خود را ماساژ دهید، دستورالعمل‌های خاص او را دنبال کنید. تکنیک‌های ماساژ می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد. همچنین هر جراح پلاستیک ممکن است مجموعه‌ای از مراحل متفاوت را به بیماران خود آموزش دهد. بسیاری از افراد ماساژ را به مدت دو دقیقه، دو بار در روز – یک بار در صبح و یک بار در شب توصیه می‌کنند. با این حال در مورد افرادی که قرار است جراحی ترمیمی انجام دهند و نیاز دارند که پوست بینی آنها کاملا انعطاف‌پذیر شود، تعداد دفعات و مدت زمان انجام ماساژ متفاوت است.

چند نکته کلی که باید هنگام ماساژ بینی بعد از جراحی بینی ترمیمی و زیبایی رعایت کنید شامل موارد زیر هستند:
  1. فشار زیادی وارد نکنید. در صورت فشار بیش از حد، ممکن است استخوان‌های بینی جابجا شود و نتایجی که انتظار داشتید را تحت تأثیر قرار دهد.
  2. ماساژ نباید باعث درد یا ناراحتی شود. اگر چنین شد، آن را متوقف کنید و با جراح بینی خود تماس بگیرید.
  3. ماساژ بینی خود را جلوی آینه انجام دهید.
  4. در چند هفته اول، از اعمال فشار و ماساژ نوک بینی بعد از عمل خودداری کنید، مگر اینکه جراح پلاستیک به شما دستور داده باشد.

انواع ماساژ بینی بعد از عمل

بسته به نوع بینی (گوشتی یا استخوانی)، فرم بینی و این‌که هدف پزشک از تجویز ماساژ چیست، ۳ نوع مختلف ماساژ بینی بعد از جراحی بینی وجود دارد. با این حال، تنها جراح شما می‌تواند تشخیص دهد که که کدام‌ یک از این ماساژها برای شما مناسب است. گاهی هم ممکن است ترکیبی از این سه نوع ماساژ به کار رود.

برای درک بهتر مفاهیم ماساژ می توانید نگاهی به آناتومی و توپوگرافی بینی در شکل زیر بیاندازید و همچنین عکس ماساژ بینی بعد از عمل را سرچ کنید.

  • ماساژ قسمت استخوانی بینی

قسمت استخوانی بینی در بالاترین قسمت است. این بخش به استخوان‌های فک بالا و پیشانی متصل می‌شود. برای ماساژ آن باید تمرکز روی قسمت استخوانی و دیواره‌های جانبی بینی باشد.

اگر ماساژ برای تسکین تورم عمومی بینی و هدایت مایع بینابینی است، دو انگشت خود را در دو طرف بینی قرار دهید، سپس بینی را به آرامی به سمت گونه‌ها و اطراف ماساژ دهید.

با این حال، اگر ماساژ با هدف تسکین تورم یک طرفه بینی یا کج شدن جزئی تیغه بینی پس از جراحی باشد، به هیچ وجه نباید نوک بینی و پشت آن را لمس کرد. یک طرف بینی با انگشت اشاره نگه دارید؛ سپس به سمتی که متورم یا کج شده کمی فشار ملایم وارد کنید. به این ماساژ، ماساژ فشار بینی (nasal pressure massage) نیز می‌گویند.

این ماساژ در کاهش التهاب عمومی بینی، التهاب یک طرفه بینی و همچنین رفع کجی بینی بعد از جراحی تاثیر بسزایی دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهانآموزش ماساژ بینی بعد از عمل | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

  • ماساژ پشت بینی

فاصله بین فرورفتگی بالای بینی که در آن استخوان بینی به استخوان پیشانی (رادیکس) می‌چسبد تا نوک بینی، پشت بینی یا دورسم (Dorsum) نامیده می‌شود. محل اتصال استخوان به ماهیچه‌های بینی، جایی که معمولا قوز وجود دارد، راینیون (Rhinion) نامیده می‌شود.

در ماساژ پشت بینی با یک انگشت از پایین و نزدیک به نوک بینی به سمت بالا ماساژ می‌دهیم. مناطقی که برآمدگی بیشتری دارند باید بیشتر ماساژ داده شوند. ماساژ بینی بعد از جراحی بینی برای قوز و صاف‌کردن پشت بینی از این نوع است.

  • ماساژ نوک بینی

قسمت پایینی هرم بینی که از غضروف پایینی تشکیل شده است، نوک بینی نامیده می‌شود. ماساژ نوک بینی فقط روی همین قسمت انجام می‌شود. باید با دو انگشت اشاره نوک بینی خود را بگیرید و سپس آن را به آرامی به سمت بیرون ماساژ دهید.

این تکنیک معمولاً توسط دکتر گوش و حلق و بینی برای بینی‌های گوشتی با تیغه‌های بزرگ و ضخیم به منظور کاهش التهاب پوست و جوش‌دادن مجدد پوست به غضروف انجام می‌شود. گاهی اوقات پره‌های بینی را به همین روش ماساژ می‌دهند.

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهان


مطالب مرتبط و پیشنهادی دکتر اصغر معمارزاده (جراح بینی اصفهان):

آیا ماساژ بینی بعد از عمل لازم است؟

عمل لیزر بینی چه کاربرد هایی دارد ؟

لیفت بینی چیست؟

خواب راحت بعد از عمل جراحی بینی

تکنیک‌های درمانی دفورمیتی بینی بعد از عمل

اثر جراحی بینی بر روی گونه‌ها

درمان بدشکلی های ناشی از جراحی بینی


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *