منظور از اختلال در عملکرد بینی چیست؟

این نوع از ناهنجاری‌ها بر کارکرد بینی اثر گذاشته که ممکن است به شکل مشکلات در تنفس، خروپف، سینوس‌ها، حس بویایی یا چشایی باشد.

دفورمیتی بینی بعد از عمل چیست؟

این دسته از ناهنجاری‌ها و بد شکلی‌ها بعد از عمل رینوپلاستی پدید می‌آیند که از آن‌ها به عنوان اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین عارضه جراحی بینی یاد می‌شود. بسته به وخامت و شدت ناهنجاری حدود ۵ تا ۱۵ درصد از بدشکلی های ناشی از جراحی بینی مجبور هستند به جراح بینی ترمیمی مراجعه و دوباره عمل کنند.

علت بدشکلی بینی بعد از عمل چیست؟

پاسخ این سؤال چندوجهی است. در واقع دلایل مختلفی دارد که می‌توانند به تنهایی یا از ترکیب چند علت، منجر به بدشکلی بینی بعد از عمل شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • عدم امکان پیش‌بینی نتیجه عمل

واضح است که هر نوع عملی ریسک بهبود صددرصدی ندارد. در مورد جراحی‌های زیبایی درصد نتیجه ۱۰۰ بسیار کمتر از عمل‌های درمانی است. میزان رضایتمندی از شکل بینی بعد از عمل متغیر بوده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت بین ۷۰ تا نهایتا ۹۰ درصد است.

دلیل این پیش‌بینی محدود هم مشخص است. در جراحی بینی انواعی از بافت‌ها از استخوان، ماهیچه و غضروف گرفته تا مخاط و پوست و چربی و حتی عصب و … درگیر هستند. واکنشی که هر یک از این بافت‌ها به خصوص غضروف در حین یا بعد از عمل نشان می‌دهد از دست جراح خارج است.

  • پزشک جراح و دفورمیتی بینی بعد از عمل

از طرفی دیگر نقش جراح را هم در بدشکلی های ناشی از جراحی بینی استخوانی یا گوشتی نباید نادیده گرفت. امروزه تکنیک‌های متعددی برای انجام عمل بینی با ریسک کم در دنیا به وجود آمده است که دانستن آن‌ها می‌تواند ریسک جراحی را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

  • عدم مراقبت کافی بعد از عمل و بد شکل شدن بینی

همه پروسه عمل رینوپلاستی نهایت ۳ الی ۴ ساعت طول می‌کشد. طبق تجربه اکثر افراد هم عملی بی‌درد بوده و اغلب بعد از درآوردن تامپون‌ها از بینی فرد به زندگی عادی خود برمی‌گردد. اما یک سری از مراقبت‌ها بعد از عمل وجود دارد که فرد باید برای چندین هفته آن‌ها را انجام دهد تا بینی فرم زیبایی بگیرد.

  • عوامل خارج از کنترل در بد شکل شدن بینی

در برخی از موارد هم بدشکلی بینی بر اثر دلایلی اتفاق می‌افتد که مقصر آن پزشک یا بیمار نیست. مثل ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش سن، وجود توده‌های خارجی یا داخلی بینی، آسیب در اثر ضربه و شرایطی از این قبیل که قابل کنترل نیستند.

نشانه‌های دفورمیتی بینی بعد از عمل چیه؟

همان طور که می‌دانید برای دیدن نتیجه عمل و فرم اصلی بینی باید حداقل یک سال صبر کنیم. اما وجود چه علائمی می‌تواند حاکی از دفورمیتی بینی بعد از عمل رینوپلاستی باشد؟

  1. تغییر شکل معمول بینی
  2. انسداد بینی
  3. خونریزی‌های مکرر
  4. اختلال در نفس کشیدن
  5. مشکل در صحبت کردن

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهاناختلال در عملکرد بینی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

انواع دفورمیته یا بدشکلی‌های ناشی از جراحی بینی کدام هستند؟

به طور کلی ناهنجاری‌های بینی بعد از عمل به دو دسته کلی طبقه‌بندی می‌شوند:

  • اختلال در نفس کشیدن
  • بدشکلی فرم بینی

در دسته اول فرد پس از عمل کردن، نمی‌تواند به خوبی نفس بکشد. شیوع این نوع از ناهنجاری‌ها کمتر است اما حدود ۷۰ درصد منجر به جراحی ترمیمی می‌شوند. اما در گروه دوم بینی شکل زشت و ناجوری به خود می‌گیرد. به طور کلی این بدشکلی‌ها در سه قسمت تیغه استخوان، غضروف و نوک بینی خود را نشان می دهند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • ناهماهنگی سوراخ ها و پره هاى بینى: این ناهنجاری مربوط به نوک بینی است. در برخی از موارد، سوراخ‌های بینی یک شکل و هم اندازه نیست و به اصطلاح تابه‌تا است که عمدتا به دلیل کم‌تجربگی و نداشتن مهارت جراح به وجود می‌آید.
  • برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل: در مواردی به خصوص در جراحی بینی‌های استخوانی، تیغه استخوان بینی برای برداشتن قوز و دلایلی دیگر برش یا شکسته می‌شود. بنابراین شما با دست کشیدن ممکن است برآمدگی‌هایی احساس کنید که به آن Bump after Rhinoplasty گفته می‌شود. اما اگر بعد از گذشت چند ماه رفع نشد و به شکل قوزی درآمد، ناهنجاری تلقی می‌گردد.
  • فرم v معکوس در دفورمیته بینی: در دفورمیتی فرم وى معکوس (inverted v) بینی بعد از عمل بینی، بافت‌های غضروفی به زیر استخوان بالای بینی رفته و در آن جا تجمع می‌کنند. در این صورت بینی از روبه‌رو دو تیکه دیده شده و کناره‌های آن مثل یک v برعکس است.
  • فرم زین اسبی دفورمیته بینی: اگر از قسمت سپتوم (یا همان دیواره بینی) حد فاصل نوک تا قوز بیش از اندازه برداشته شود، بافت غضروفی آن به دلیل نداشتن تکیه‌گاه دچار فرورفتگی می‌شود. از آن جایی که نمای کناری این بدشکلی به صورت یک زین اسب به نظر می‌رسد به آن فرم زین اسبی یا Saddle Nose Deformity می‌گویند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.
  • کج شدن بینی یا جابجایی غضروف بینی بعد از عمل: در حالت عادی بینی انسان به شکل یک هرم صاف با شیب کم است. هر گونه انحراف به چپ یا راست نشان از کجی بینی دارد. البته باید انتظار کمی انحراف جزیی را بعد از عمل داشته باشید. اما گاهی به دلیل عدم ظرافت کاری جراح و یا عدم نگهداری صحیح بیمار، بینی به یک سمت متمایل می‌شود. این عارضه اگر از نمای جلو باشد، ظاهر زننده‌تری هم دارد.
  • فرم منقار طوطی دفورمیته بینی: این ناهنجاری که به pollybeak نیز مشهور است، در حالتی پیش می‌آید که در آن هم قسمت پل بینی پهن و بیرون زده بوده و هم نوک بینی افتاده و رو به پایین است. به دلیل شباهتی که فرم این نوع از بینی‌ها به نوک طوطی دارد، به آن parrot beakیا فرم نوک طوطی نیز می‌گویند.
  • کوتاهی بیش از حد بینی دفورمیته بینی: در اکثر مواقع ارتفاع بسیار کم بینی بعد از عمل رینوپلاستی به علت جراحی‌های متعدد است. همچنین گاهی ممکن است پزشک در همان بار اول، بلندی بینی را بیشتر از حد استاندارد کوتاه کند. ترمیم این عارضه بسیار سخت بوده و علاوه بر غضروف، نیاز به بافت‌های پوستی است.
  • برجستگى سر بینى از دفورمیته بینی: یکی دیگر از ایرادات بینی بعد از عمل، وضعیت بد نوک بینی باشد که اغلب رو به بالا، سفت و برجسته است. هر چند این حالت تا چند ماه اول طبیعی و در اثر ورم است. اما اگر بعد از گذشت یک سال به حالت مطلوب برنگشت ممکن نیاز به درمان داشته باشد.

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهان


مطالب مرتبط و پیشنهادی دکتر اصغر معمارزاده (جراح بینی اصفهان):

ضربه به بینی بعد از جراحی بینی

جراحی بینی برای درمان فرورفتگی بعد از عمل

علت فرورفتگی بینی بعد از عمل بینی

جوش صورت بعد از عمل بینی (قسمت دوم)

عوارض نزدن چسب بعد عمل بینی

عوارض شنا بعد از عمل بینی