علت ایجاد پف زیر چشم چیست؟

به بافت نرم زیر چشم، ساب دوربیکولاریس چشم می‌گویند. زیر چشم از کلاژن، الاستین و حتی مقداری چربی بدن ساخته شده است. وقتی جوان و سالم هستید، ناحیه زیر چشم معمولاً روشن، سفت و یکدست به نظر می‌رسد. اما با بالا رفتن سن یا تجربه عوامل استرس‌زا، ظاهر ناحیه زیر چشم به طرق مختلف تغییر می‌کند. یکی از این تغییرات پف کردن زیر چشم است. در واقع وقتی چربی طبیعی به سمت پلک پایین حرکت می‌کند، پلک پف کرده به نظر می‌رسد. علاوه بر این، ممکن است مایع در ناحیه زیر چشم شما جمع شود که به تورم می‌افزاید.

دلایل مختلفی برای ایجاد پف دور چشم وجود دارد که مهم‌ترین آن عبارتند از:
  • رژیم غذایی پر نمک: مصرف زیاد غذاهای نمکی باعث احتباس آب و ورم می‌شود.
  • آلرژی: التهاب ناشی از آلرژی گاهی اوقات می‌تواند پف زیر چشم را تشدید کند.
  • بیماری: برخی از بیماری‌ها مانند مشکلات تیروئید می‌تواند باعث تورم چشم شود.
    روند طبیعی پیری: با افزایش سن، استحکام پوست و عضلات از دست می‌رود و همین باعث پف‌ آلودگی دور چشم می‌شود. پوست افراد مسن شل می‌شود و تمایل به افتادن یا چروک شدن دارد. ماهیچه‌ها و بافت‌های اطراف چشم هم می‌توانند ضعیف شده و به ظاهر پف‌آلود کمک کنند. این تضعیف باعث می‌شود که چربی اطراف چشم برآمده شود و ظاهری شبیه به حباب ایجاد کند.

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهان

  • نداشتن خواب با کیفیت و کافی: کم‌خوابی و خوابیدن روی شکم می‌تواند باعث احتباس آب و پف در نزدیکی چشم‌ها شود.
  • کم‌آبی بدن: این شرایط باعث کوچک شدن بافت‌ها می‌شود و بر جریان خون تأثیر می‌گذارد. عدم مصرف آب کافی یا نوشیدن بیش از حد کافئین و الکل می‌تواند به کم‌آبی بدن کمک کند.
  • تحریک: بسیاری از محصولات مراقبت شخصی مانند صابون‌ها و سرم‌ها حاوی موادی هستند که ناحیه حساس چشم را تحریک می‌کنند.
  • آسیب نور خورشید: قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید به سلول‌های پوست آسیب می‌رساند و باعث تغییر رنگ آن می‌شود که گاهی به صورت دایره‌های تیره، پف‌آلود و پر چین و چروک ظاهر می‌شود.

علل دیگر پف چشم عبارتند از:

  1. آلرژی فصلی
  2. پاک نکردن آرایش
  3. استرس بیش از حد
  4. مشکلات سینوس
  5. بیش از حد بی‌تحرک بودن
  6. ژنتیک
  7. کمبود مواد مغذی

علت و درمان پف زیر چشم | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

آیا درمانی برای رفع پف زیر چشم وجود دارد؟

بله. بسته به علت، روش‌های مختلفی برای کاهش پف زیر چشم وجود دارد. خیلی از محققان معتقدند درمان‌های خانگی و محصولات بدون نسخه می‌توانند برای از بین بردن مؤثر باد زیر چشم که برجسته و دائمی هستند، درمان قطعی محسوب شوند.

موثرترین روش‌های خانگی رفع پف زیر چشم به شرح زیر است:

  • کمپرس سرد

خنک کردن ناحیه با کاهش جریان خون، التهاب و تورم را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید هر چیز سردی مانند کیسه یخ، برش‌های خیار سرد شده یا قاشقی که در یخچال گذاشته‌اید را روی چشمان بسته خود برای چند دقیقه قرار دهید.

  • کافئین

کافئین منقبض‌کننده عروق است، یعنی رگ‌های خونی را منقبض می‌کند. بسیاری از شرکت‌های لوازم آرایشی برای کاهش پف زیر چشم، کرم‌های دور چشم حاوی کافئین تولید می‌کنند.

  • روغن تراپی

این یک روش طبیعی و بدون عارضه برای از بین بردن پف زیر چشم است. فقط باید با مشاور پوست درباره روغن طبیعی مناسب با پوست خود صحبت کنید.

  • رژیم غذایی مناسب

با افزایش مصرف میوه و سبزیجات، مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش دهید. آنتی‌اکسیدان‌هایی که در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد از بدن شما دفاع می‌کنند، التهاب را به شدت کاهش می‌دهند. غذاهای حاوی چربی‌های سالم مانند ماهی و آجیل، توت‌ها، مرکبات، کیوی، روغن زیتون و آووکادو برای شما مفید است.

  • کرم دور چشم

برخلاف کرم‌های هموروئیدی که اخیرا برای رفع پف چشم استفاده می‌شود، کرم‌های دور چشم دقیقا برای رفع این مشکل طراحی شده‌اند.

  • رتینول

رتینول نوعی ویتامین A است که اغلب در محصولات مراقبت از پوست و کرم‌های دور چشم استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از کرم دور چشم هر شب می‌تواند ظاهر پف، خطوط و حلقه‌های تیره زیر چشم شما را بهبود بخشد. اگر صبح از کرم دور چشم غنی از پپتید استفاده کنید، نتیجه بهتری به دست می‌آورید.

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهان


مطالب مرتبط و پیشنهادی دکتر اصغر معمارزاده (جراح بینی اصفهان):

تزریق فیلر چشم

افتادگی و چروکیدگی اطراف چشمها

آناتومی صورت و چشمها در نژاد شرقی

جراحی شلی و پف پلك پايين چشمها

بلفاریت یا التهاب لبه پلک های چشم


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *