علل ایجاد انواع توده های بینی | جراح بینی اصفهان

علل ایجاد انواع توده های بینی

بررسی علل ایجاد انواع توده های بینی

اغلب اوقات، ما علت توده های بینی موجود در کودکان را نمی دانیم. در این مطلب از سایت دکتر اصغر معمارزاده جراح بینی اصفهان علل ایجاد انواع توده های بینی را مورد بررسی قرار دهیم.

پولیپ بینی:

پولیپ بینی مانند شاخه انگور داخل بینی رشد می کند و موجب انسداد بینی، آبریزش، کاهش حس بویایی، خرناس و آپنه در خواب می شود. این موارد اغلب در بیماران فیبروز کیستیک مشاهده می شود.

کیست سینوس:

کیست های به وجود آمده در سینوس در اغلب موارد هیچ علامتی ندارند و فقط با معاینه و گرفتن عکس مشاهده می شود. گاهی این کیست ها می توانند فرد را دچار مشکلاتی مانند سردرد، گرفتگی بینی و در موارد شدیدتر از بین بردن استخوان فک، مشکل دوبینی و تخریب دیواره بینی به وجود آورد.

تومورهای بینی:

به ندرت ، بینی می تواند تومورهای خوش خیم یا بدخیم ایجاد کند که از لایه بینی یا سینوس ها ناشی می شود. به طور غیر معمول، تومورها می توانند از ساختارهای همجوار بوجود آمده و در بینی گسترش یابد.

اصول جراحی زیبایی بینی | جراح بینی اصفهان

آنژیوفیبروم نازوفارنکس نوجوان:

این یک نوع خاص از تومور خوش خیم است که در مردان قبل از بلوغ و بزرگسالی شایع تر است و می تواند باعث خونریزی مکرر بینی شود.

دکتر اصغر معمارزاده جراح بینی اصفهان را در اینستاگرام  دنبال کنید

عوامل ایجاد پولیپ بینی

هنوز مشخص نیست که چه عاملی باعث پولیپ بینی می شود. به نظر می رسد که در اثر التهاب (قرمزی و تورم) در قسمت داخلی مسیر داخل بینی و سینوس ها (غشای مخاط) ایجاد می شود. مشخص نیست چه چیزی باعث این التهاب می شود. چندین عامل وجود دارد که خطر ابتلا به پولیپ بینی را افزایش می دهد. این عوامل شامل:

• آسم : یک بیماری طولانی مدت است که می تواند باعث ایجاد خس خس و نفس شود.
  • رینیت آلرژیک : گرد و غبار یا خز حیوانات باعث علائم سرماخوردگی، مانند عطسه و بینی می شوند.
  • فیبروز کیستیک : شرایطی که ریه ها و دستگاه گوارش با یک مایع چسبنده درگیر می شوند.
  • عدم تحمل آسپیرین : در برخی مواقع مصرف آسپرین می تواند مانند عوارض مانند بثورات پوستی، خارش پوست، عطسه، آبریزش بینی به وجود آورد. برخی از افراد مبتلا به حساسیت به آسپیرین نیز واکنش مشابهی با سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن دارند.
  • اگر پولیپ بینی در سینوس های یا در نزدیکی آن ایجاد شود، ممکن است باعث عفونت سینوس شود، در نتیجه موجب بروز درد در صورت خواهد شد.

*اما باید توجه داشت که پولیپ بینی سرطانی نیست و خطر ابتلا به سرطان بینی را در آینده افزایش نمی دهد.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

نامتقارن بودن سوراخ های بینی پس از عمل بینی

روش های کاهش ورم بینی بعد از جراحی