ماه: مارس 2024

کاربردهای لیزر بینی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

عمل لیزر بینی چه کاربرد هایی دارد ؟

کاربردهای لیزر بینی

علیرغم اینکه لیزر برای کوچک کردن بینی گوشتی، تغییر در اندازه استخوان بینی و ترمیم نواقص بینی مانند انحراف تیغه استفاده نمی شود. اما کاربرد هایی در جهت برگرداندن زیبایی برای کسانی که در جهت سرطان دچار نواقص پوستی بینی شده و یا در اثر تصادف بینی آنها بد فرم شده است استفاده می شود.
این نوع لیزر که به لیزر CO2 معروف است برای درمان لک و کک و مک روی بینی، از بین بردن پوست کلفت بینی، از بین بردن آکنه و جای زخم بر روی بینی یا از بین بردن لایه ی خارجی بیرونی کلاژن پوست را تقویت کرده و باعث می شود تا ظاهر بینی متناسب به نظر برسد.

این عمل ترمیمی لیزر بینی مزایایی از جمله:
  1. کوتاه تر بودن دوران نقاهت،
  2. عدم خونریزی،
  3. عدم استفاده از تیغ
  4. عدم وجود سختی هایی از جمله تامپون، جای زخم و پانسمان دارد.

که می توان در صورتی که نیاز به این نوع از انواع جراحی داشته باشید از آن استفاده کنید.
اما باید در نظر داشته باشید پیش از هر تصمیمی باید با مراجعه به دکتر جراح بینی مشکل بینی خود را تشخیص داده و با استفاده از مشاوره پزشکی از آنها بخواهید تا بهترین روش درمان را برای شما مشخص کنند.

با این حال این درمان لیزری بدون استفاده از بیهوشی بوده و صرفا از بی حسی موضعی استفاده می شود. این عمل با استفاده از اشعه باعث سوختگی جزئی شده و مراقبت های خاصی از جمله شست و شوی ملایم، مراقبت و دوری از گرما و نور آفتاب را دارد و همچنین برای برخی از افراد ممنوعیت دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهانکاربردهای لیزر بینی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

شرایط عمل لیزر بینی :
  •  عدم وجود انواع اختلالات لخته های خون
  •  شرایط جسمی و روانی مناسب
  •  انجام دادن چکاپ ها و آزمایش های لازم
  •  مراجعه به متخصصین و پزشکان زیبایی
  •  سن مناسب
  •  کسانی که پوست خود را برنزه کرده اند در انجام ای نوع عمل محدودیت داشته و حتما باید با متخصص مربوطه مشورت های لازم را انجام دهند.
  •  بیماران مبتلا به دیابت که از انسولین استفاده می کنند نیز باید حتما با پزشک متخصص دیابت در مورد این موضوع مشاوره کنند.
    در نظر داشته باشید این عمل نیز مراقبت های خاص خود و حتی عوارض خاص خود را می تواند داشته باشد که برای آگاهی و شناخت از آنها باید از متخصص خود کمک بگیرید

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهان


مطالب مرتبط و پیشنهادی دکتر اصغر معمارزاده (جراح بینی اصفهان):

لیفت بینی چیست؟

خواب راحت بعد از عمل جراحی بینی

تکنیک‌های درمانی دفورمیتی بینی بعد از عمل

اثر جراحی بینی بر روی گونه‌ها

درمان بدشکلی های ناشی از جراحی بینی

اختلال در عملکرد بینی

ضربه به بینی بعد از جراحی بینی


لیفت بینی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

لیفت بینی چیست؟

لیفت کردن بینی یکی از روش‌های مدرن در عمل بینی است.

لیفت بینی باعث پیشرفت‌های چشم‌گیری در این زمینه شده است. این تکنیک مدرن اگر چه برای همه مناسب نیست، در بعضی موارد نتایج بهتری از روش‌های دیگر خواهد داشت. روش‌های مختلفی برای لیفت وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به لیفت بینی با نخ، لیفت بینی با ژل، لیفت بینی با عمل و لیفت بینی با فیلر اشاره کرد.

لیفت بینی چیست؟

لیفت بینی در واقع یک تکنیک است که عوارض جراحی را ندارد. در این روش پس از بی‌حسی موضعی، چند نخ قابل جذب به شکلی زیر پوست جاسازی می‌شوند. که آن را در حالت ایده‌آل نگه‌دارد و قوز یا شکستگی را بدون برش و شکستن استخوان ترمیم نماید.
این کار معمولا در پنج یا شش جلسه انجام شده و هزینه کمتری نسبت به روش کلاسیک (جراحی) دارد. البته باید بدانید این روش مناسب هر دماغی نیست و نظر پزشک در این زمینه بسیار مهم است. نخ‌های استفاده شده در لیفت بینی معمولا بعد از دو سال جذب پوست شده و بینی به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. کسانی که از این روش استفاده می‌کنند نیاز به تمدید آن خواهند داشت.

انواع روش‌های لیفت بینی

  1. لیفت بینی با تزریق ژل و فیلر: در این روش با تزریق مواد پرکننده (فیلر) به بینی، جاهای خالی درون آن پر شده و در نتیجه سطح صاف ایجاد می‌شود. لیفت بینی با تزریق فیلر دو نوع موقت و دائمی دارد.
  2. لیفت بینی با نخ: پراستفاده‌ترین روش لیفت بینی که با در آن با نخ‌های مخصوص، بینی را به شکل اولیه خود درمی‌آورند. این روش نهایتا دو سال عمر دااشته و پس از آن نیاز به تمدید دارد.
  3. لیفت بینی با لیزر: لیزر تنها توانایی تاثیرگذاری روی سطح پوست را دارد و برای همین نمی‌توان از آن انتظار تاثیرات عمقی‌تر داشت. لیفت بینی گوشتی از این روش توصیه می‌شود.
مزایای لیفت بینی
  • لیفت بینی به مراتب ارزان‌تر از روش جراحی برای شما تمام خواهد شد.
  • لیفت بینی درد و اثرات جانبی کمی دارد.
  • مراقبت‌های پس از جراحی بینی دیگر مورد نیاز نیست.
ضررهای لیفت بینی
  1. تاثیر عموما موقتی است.
  2. مناسب هرکسی نیست.
  3. امکان بدتر شدن بینی در بعضی از موارد وجود دارد.
  4. از عوارض نخ لیفت بینی می‌توان به قرمزی، کبود شدن و ورم کردن دماغ اشاره کد که این اثرات معمولا ماندگار نخواهند بود.
لیفت بینی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده
صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهان
لیفت بینی با نخ

در این روش بینی توسط نخ‌هایی قابل جذب به سمت بالا کشیده شده و در فرم ایده‌آل قرار می‌گیرد. این نخ‌ها پس از بی‌حسی موضعی، در زیر پوست قرار گرفته. و به‌ دلیل قابل جذب بودن پس از دو سال اثر خود را از دست می‌دهند. موثرترین نخ‌های مورد استفاده در لیفت بینی عبارتند از: مونوفیلامنت، PDO-COG و پلی‌گلی‌کولید.

  1. روش Hurricane: در این روش نخ‌ها را به صورت مارپیچ درون دماغ قرار می‌دهند. این کار باعث ایجاد التهاب بیشتر و درنتیجه بهتر خواهد بود.
  2. روش دوبل: نخ‌ها در این روش از سوراخ سر بینی وارد شده و برای همین دماغ معمولا سربالا می‌شود. برای رفع انحراف نمی‌توان از این روش بهره‌ گرفت.
آیا عمل لیفت بینی برای همه مناسب است؟

جواب این سوال «خیر» است. لیفت بینی همانطور که ارزان‌تر و ساده‌تر از روش جراحی است، ماندگاری و توان اصلاح کمتری نیز دارد. لیفت برای بینی‌های گوشتی معمولا روش مناسبی است. اما اگر مشکل بینی شما عمقی باشد یا مشکل تنفسی داشته باشید، لیفت بینی برای شما مناسب نخواهد بود. از طرف دیگر این روش موقتی بوده و همواره نیاز به تمدید دارد. عموما این روش را به‌کسانی توصیه می‌کنند که می‌خواهند شکل بینی خود پس از جراحی را ببینند (که به آن‌ها می‌آید یا خیر).

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهان


مطالب مرتبط و پیشنهادی دکتر اصغر معمارزاده (جراح بینی اصفهان):

خواب راحت بعد از عمل جراحی بینی

تکنیک‌های درمانی دفورمیتی بینی بعد از عمل

اثر جراحی بینی بر روی گونه‌ها

درمان بدشکلی های ناشی از جراحی بینی

اختلال در عملکرد بینی

ضربه به بینی بعد از جراحی بینی


خواب راحت بعد از عمل جراحی بینی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

خواب راحت بعد از عمل جراحی بینی

نکاتی برای داشتن یک خواب راحت بعد از عمل جراحی بینی

جراحی بینی می‌تواند یک عمل فوق‌العاده رضایت‌بخش باشد؛ با این حال دستیابی به نتایج خوشحال‌کننده کمی زمان می‌برد. شما باید توصیه‌های بعد از عمل را با دقت انجام دهید تا به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید. بخشی از این دستورالعمل‌ها به نحوه راحت خوابیدن مربوط می‌شود.

بعد از عمل جراحی بینی به پشت بخوابید!

خوابیدن با سر بر روی بالش می‌تواند به کاهش ورم و آبریزش‌های احتمالی بینی بعد از عمل کمک کند. بعضی از بیماران به خاطر این که راحت‌تر نفس بکشند ترجیح می‌دهند به پشت بخوابند؛ مشابه همین کار را هنگامی که سرما می‌خورید انجام می‌دهید. خوابیدن به پشت رو به بالا از خونریزی بینی جلوگیری می‌کند؛ گردش خون و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و کبودی و ورم بینی را کاهش می‌دهد. شما باید یک یا دو بالش زیر سر خود قرار دهید و سر خود را تا زاویه ۴۵ درجه بالا نگه دارید زیرا خوابیدن مستقیم هم می‌تواند زمان کاهش ورم بینی را به تأخیر بیندازد.

معمولاً در هر شکلی بعد از عمل بخوابید بینی شما آسیب نمی‌بیند.

هدف از پانسمان و آتل بینی بعد از جراحی این است که از بینی خود برای بهبودی محافظت کنید. اگر هنگام خوابیدن به پهلوی خود بچرخید ممکن است احساس ناراحتی ‌کنید؛ اما کم پیش می‌آید که نتیجه عمل شما را تحت تأثیر قرار دهد. حتی اگر زمانی از خواب بیدار شوید و بینی خود را روی بالش فشار دهید باز هم خطری تهدیتان نمی‌کند. تنها نکته منفی این است که ممکن است با پیشرفت روند بهبودی ورم و کبودی بیشتری احساس کنید که این مسئله باعث رنجش خاطر شما می‌شود. بنابراین وقتی به خواب می‌روید سعی کنید به پشت قرار بگیرید وگرنه جای نگرانی وجود ندارد.

بعد از عمل جراحی بینی روی معده نخوابید!

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی خیلی حساس نیست ولی این مورد جدی محسوب می‌شود. پس از عمل جراحی بینی باید از خوابیدن روی شکم خودداری کنید. خوابیدن روی صورت خطر آسیب و فشار به بینی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهانخواب راحت بعد از عمل جراحی بینی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

آیا خواب به بهبود بعد از عمل جراحی بینی کمک می‌کند؟

خواب برای یک سیستم ایمنی سالم و بهبود سریع ضروری است. بدن شما قرار است بعد از عمل فعالیت زیادی داشته باشد؛ بنابراین احساس خستگی در چند روز اول پس از عمل طبیعی است. استراحت در این زمان مهم است؛ بنابراین سعی کنید بیش از حد از خود کار نکشید.

علاوه بر این هنگام خواب بدن شما قادر است جریان خون بیشتری به ماهیچه‌ها و بافت‌های آسیب‌دیده بفرستد. این خون اضافی اکسیژن و مواد مغذی بیشتر دارد و به بهبود کمک می‌کند. درنهایت خواب می‌تواند نقش مهمی در تعیین پاسخ رفتاری شما به درد داشته باشد زیرا خواب بیشتر به کاهش میزان درد کمک می‌کند. توصیه می‌شود افرادی که جراحی بینی انجام دادند ۸ ساعت کامل در شبانه‌روز بخوابند.

در طول دوره بهبودی بینی شما ظریف و شکل‌پذیر خواهد بود؛ بنابراین همانطور که گفتیم بهتر است به شکم یا پهلو نخوابید زیرا به بینی شما فشار وارد می‌کند و خوابیدن در این زوایا می‌تواند سلامت بینی شما را به خطر اندازد! برای کاهش ورم باید هنگام خواب سر خود را بالا نگه دارید. اگر در کنار همسر یا حیوان خانگی خود می‌خوابید بهتر است مدتی جای خواب خود را جدا کنید. برخوردهای تصادفی افراد یا حیوان شما به صورت می‌تواند برای شما مضر باشد؛ بنابراین بهتر است از این آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

آیا بعد از عمل جراحی بینی خوابیدن سخت است؟

واقعیت این است در حالت طبیعی شکل خوابیدن افراد باهم متفاوت است. به همین دلیل مهم است که قبل از جراحی درباره نحوه خوابیدن مطالعات لازم را انجام دهید. برای تغییر وضعیت خواب تمرین زیادی نیاز است؛ بنابراین تمرین قبل از عمل به شما کمک می‌کند تا بعد از آن راحت‌تر به پشت بخوابید. معمولاً پزشک خوابیدن به پشت را حداقل برای ۱ هفته توصیه می‌کند. مشکل این است که خوابیدن بعد از جراحی بینی خیلی آسان نیست. از آنجا که بینی خیلی حساس می‌شود، باید مراقب باشید که هنگام خواب به بینی آسیب نرسانید.

برای مثال می‌توانید برای جلوگیری از چرخش بدن به سمت پهلو یا شکم زیر هر بازو یا زانو بالش قرار دهید. به محض این که متوجه شدید دارید که به حالت قبلی باز می‌گردید خود را کنترل کنید. پس از بهبود کامل می‌توانید در هر وضعیتی که دوست دارید استراحت کنید. با این حال بهتر است همچنان به پشت بخوابید. این فرم خواب به کاهش کمردرد و جلوگیری از ایجاد چین و چروک در صورت کمک می‌کند.

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهان


مطالب مرتبط و پیشنهادی دکتر اصغر معمارزاده (جراح بینی اصفهان):

تکنیک‌های درمانی دفورمیتی بینی بعد از عمل

اثر جراحی بینی بر روی گونه‌ها

درمان بدشکلی های ناشی از جراحی بینی

اختلال در عملکرد بینی

ضربه به بینی بعد از جراحی بینی

جراحی بینی برای درمان فرورفتگی بعد از عمل


درمان دفورمیتی بینی بعد از عمل | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

تکنیک‌های درمانی دفورمیتی بینی بعد از عمل

انواع تکنیک‌های درمانی دفورمیتی بینی

این که بینی چه نوع دفورمیتی بعد از عمل رینوپلاستی پیدا کرده است، در انتخاب روش جراحی ترمیمی برای درمان آن بدشکلی ناشی از جراحی نقش اصلی را دارد.

به طور معمول مهم‌ترین تکنیک‌های درمانی روش باز برای رفع بدشکلی بعد از عمل عبارتند از:
  • سوهان کشیدن استخوان بینی

این روش بیشتر برای از بین بردن قوز و برآمدگی‌های استخوان تیغه بینی است. در این تکنیک با استفاده از یک ابزار فلزی دندانه ریز به نام سوهان، استخوان را صاف می‌کنند. سوهان کشیدن بینی می‌تواند هم به روش بی‌حسی موضعی و هم بیهوشی کامل انجام گیرد.

  • پیوند غضروف برای رفع دفورمیته بینی

یکی از بافت‌هایی که در عمل رینوپلاستی نقش اساسی دارد، غضروف بینی است که در بسیار از موارد جهت کوچک کردن بینی، تخلیه می‌شود. اما گاهی این تخلیه بیش از اندازه اتفاق می‌افتد و جای خالی آن، ظاهر بدی به فرم بینی می‌دهد.

در این حالت، جراح مجبور است، از پیوند غضروف برای پر کردن جاهای خالی استفاده کند. این غضروف‌های اضافی معمولا از پشت گوش یا دنده بیمار برداشته و در محل مورنظر قرار می‌گیرد. ظرافت و دقت در این عمل بسیار مهم بوده و تبحر و تسلط پزشک را لازم دارد.

درمان دفورمیتی بینی بعد از عمل | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده
صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهان

چطور از دفورمیتی بینی بعد از عمل جراحی بینی جلوگیری کنیم؟

انتخاب پزشک و رعایت مراقبت‌های بعد از عمل مهم‌ترین عواملی بودند که در بدشکلی های ناشی از جراحی بینی (دفورمیتی بینی) نقش داشتند. بنابراین برای جلوگیری از دفورمیتی بعد از عمل لازم است که هم پزشک متبحر و باتجربه‌ای انتخاب کنید و هم اقدامات بعد از عمل را به درستی انجام دهید. پس به نکات زیر خوب توجه کنید:

انواع مراقبت‌های بعد از عمل بینی جهت جلوگیری از دفورمیتی

بهتر است بدانید که خود شما می‌توانید با رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل رینوپلاستی، از بسیاری از ناهنجاری‌ها و بدشکلی‌های بینی بعد از عمل پیشگیری کنید. همه جراحان پس از عمل یک سری نکات را در قالب برشور به شما می‌دهند که انجام آن‌ها در نتیجه انتهایی کار بسیار مؤثر خواهد بود. مهم‌ترین این اقدامات برای مراقبت بینی بعد از عمل شامل موارد زیر هستند:

  1. با دهان باز سرفه یا عطسه کردن
  2. نخوردن خوراکی‌های سفت و جویدنی
  3. پرهیز از خندیدن و صحبت کردن زیاد
  4. عدم استفاده از عینک به مدت حداقل ۲ ماه
  5. پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین
  6. انجام ندادن فعالیت ورزشی شدید
  7. استفاده از چسب به طرز صحیح
  8. فین نکردن

انواع دفورمیتی بینی بعد از عمل دماغ کدام هستند؟

  • ناهماهنگی سوراخ ها و پره هاى بینى
  • برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل
  • فرم v معکوس
  • فرم زین اسبی
  • کج شدن بینی یا جابجایی غضروف بینی بعد از عمل
  • فرم منقار طوطی
  • کوتاهی بیش از حد بینی
  • برجستگى سر بینى

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهان


مطالب مرتبط و پیشنهادی دکتر اصغر معمارزاده (جراح بینی اصفهان):

اثر جراحی بینی بر روی گونه‌ها

درمان بدشکلی های ناشی از جراحی بینی

اختلال در عملکرد بینی

ضربه به بینی بعد از جراحی بینی

جراحی بینی برای درمان فرورفتگی بعد از عمل

علت فرورفتگی بینی بعد از عمل بینی


اثر جراحی بینی بر روی گونه‌ها | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

اثر جراحی بینی بر روی گونه‌ها

چه تغییراتی در گونه‌هایم به وجود می‌آید؟

در واقع چهره همه‌ی افراد با یکدیگر یکسان نبوده و نمی‌توان برای همه‌ی آن‌ها نسخه یکسانی را در رابطه با تغییرات چهره پیچید. از این رو است که بسیاری از افراد از تغییراتی که قرار است پس از انجام جراحی برایشان اتفاق بیفتد می‌ترسند. این افراد می‌توانند با مشورت گرفتن از یک دکتر پوست، مو و زیبایی از تمام تغییراتی که ممکن است بعد از عمل بینی رخ دهد آگاه شوید. تا با خیال راحت‌تر و با اطلاع از تغییراتی که قرار است اتفاق بیفتد، به انجام جراحی اقدام کنید.

آیا پزشک جراح بر روی تغییرات ایجاد شده در چهره اثر دارد؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید مهارت و تجربه زیاد جراح یا همان متخصص گوش و حلق و بینی و جراح سروگردن است. چرا که هر چقدر پزشک مهارت بالایی داشته باشد به همان میزان عمل جراحی بینی شما موفق‌تر بوده و زیبایی‌های ظاهری‌تان بیشتر به چشم می‌خورد. حال آنکه اگر عمل فرم دهی بینی به خوبی انجام نشود، ممکن است زیبایی‌های گونه و چشم و لب‌هایتان، بیش از پیش زیر فرم بینی پنهان شوند.

عمل بینی علاوه بر فرم خود بینی، سایر اجزای چهره را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین اجزایی که در اثر جراحی بینی، تحت تأثیر قرار می‌گیرد، گونه‌ها هستند. البته زیباتر شدن گونه‌ها، بستگی زیادی به پزشک جراح دارد. هر چقدر جراح بتواند، بینی را خوش فرم تر عمل کند، زیبایی گونه‌ها نیز بیشتر به چشم می‌خورد. از این رو اگر شما نیز قصد جراحی بینی دارید، بهتر است از یک پزشک ماهر و باتجربه‌ای، کمک بگیرید.

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهاناثر جراحی بینی بر روی گونه‌ها | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

آیا جراحی بینی بر روی گونه‌ها تأثیر گذار است؟

در حقیقت جراحی بینی باعث زیباتر شدن گونه‌ها می‌شود و تأثیر مثبتی بر روی چهره‌ی شما دارد.

جراحی بینی تا چه اندازه‌ای بر روی گونه‌ها اثر می‌گذارد؟

میزان تأثیرات جراحی بینی بر روی گونه‌ها کاملاً به نوع عمل و فرم گونه‌ها بستگی دارد. برای برخی این تغییرات بسیار زیاد بوده و برخی دیگر نیز تنها شاهد تغییرات کوچکی در گونه‌شان می‌شوند.

جراحی بینی به غیر از گونه به روی چه اعضایی تأثیر می‌گذارد؟

علاوه بر گونه، جراحی بینی بر روی سایر اجزای چهره همانند لب و چشم نیز تأثیر می‌گذارد و اغلب باعث زیباتر به نظر رسیدن آن‌ها می‌شود.

تأثیرات بینی بر روی چهره از روز اول قابل مشاهده است؟

بله – از زمانی که شما چسب‌های روی بینی‌تان را در بیاورید، تغییراتی که بر روی چهره‌تان ایجاد شده است را به طور واضح می‌بینید.

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهان


مطالب مرتبط و پیشنهادی دکتر اصغر معمارزاده (جراح بینی اصفهان):

درمان بدشکلی های ناشی از جراحی بینی

اختلال در عملکرد بینی

ضربه به بینی بعد از جراحی بینی

جراحی بینی برای درمان فرورفتگی بعد از عمل

علت فرورفتگی بینی بعد از عمل بینی


درمان بدشکلی های بینی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

درمان بدشکلی های ناشی از جراحی بینی

دفورمیتی بینی یا بدشکلی های بینی

قبل از هر چیز باید بدانید که دفورمیتی بینی همیشه هم نیاز به درمان ندارد و پزشکان معتقدند این نگرانی‌ها بعد از عمل طبیعی است. بسیاری از افراد بعد جراحی زیبایی به این موضوع فکر می‌کنند و با ظاهر جدید خود مشکل دارند. اما ناهنجاری و بدشکلی از دیدگاه یک زیباجو با متخصص تفاوت زیادی دارد. سوال مهم این که کی باید برای درمان اقدام کرد؟

آیا همه بدشکلی‌های بعد از عمل بینی نیاز به درمان دارند؟

در پاسخ باید گفت که تصمیم درباره درمان و از همه مهم‌تر عمل ترمیم نیاز به گذشت زمان دارد. زیرا این درمان مجدد بیشتر در جهت زیبایی بوده و تأثیری در کیفیت زندگی و نفس کشیدن عادی ندارد؛ مگر در بیمارانی که ناهنجاری‌ها بعد از عمل، تنفس را برای آن‌ها سخت کرده باشد.

همچنین نقش جنبه روانی و گاها افسردگی بعد از عمل را نباید نادیده گرفت. در بسیاری از موارد ممکن است شما هنوز با ظاهر جدید خود کنار نیامده باشید و فکر می‌کنید زشت است. چرا که در ماه‌های اول به دلیل تورم زیاد و در اصطلاح جانیفتادن، بینی فرمی بزرگ‌تر و زشت‌تر از لحظه بعد از عمل را دارد. ولی به مرور زمان شکل واقعی خود را نشان می‌دهد. پس برای درمان فوری، نباید عجله کرد.

بهترین راه درمان بدشکلی های ناشی از جراحی بینی (دفورمیتی بینی)

اگر پس از گذشت یک سال از عمل، نتیجه مطلوب به دست نیاید و یا یکی از انواع بدشکلی بینی بعد از عمل به وجود آید، می‌توان پس از تأیید دکتر گوش و حلق و بینی از رینوپلاستی ثانویه برای رفع این ناهنجاری‌ها استفاده کرد. این عمل که به جراحی ترمیمی بینی نیز مشهور است، بهترین و در بیشتر مواقع تنها راه درمان دفورمیتی بینی به شمار می‌آید.

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهاندرمان بدشکلی های بینی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

رینوپلاستی ثانویه برای درمان دفورمیتی بینی

طبق آمارها در هر بار جراحی بینی، حدود ۵ الی ۱۰ درصد احتمال عمل ترمیم وجود دارد که به آن رینوپلاستی ثانویه یا Secondary rhinoplasty گفته می‌‌شود. در واقع رینوپلاستی ثانویه یا جراحی ترمیمی، عمل مجدد بینی برای افرادی است که قبلا جراحی شده‌اند. این عمل ممکن است به علت یک یا چند مورد از موارد زیر انجام شود:

چه زمان باید از رینوپلاستی ثانویه برای رفع بدشکلی‌های بینی ناشی از عمل استفاده کرد؟
  1. عدم رضایت از عمل قبلی
  2. مسدود شدن راه تنفس
  3. عدم تقارن بینی
  4. افزایش یا کاهش بیش از حد ارتفاع بینی
  5. افتادگی نوک بینی
  6. از بین رفتن غضروف یا استخوان بینی
  7. ظاهر غیرطبیعی و مصنوعی بینی
  8. کج شدن بینی
  9. پدید آمدن قوز بر روی بینی
  10. ایجاد گوشت اضافه
  11. سوراخ‌های تابه‌تای بینی
  12. و …
جراحی ترمیمی بینی چگونه انجام می شود؟

به طور کلی این عمل با استفاده از دو تکنیک باز و بسته انجام می‌شود که انتخاب هر یک به نوع ناهنجاری و تشخیص پزشک مربوط می‌شود. تکنیک بسته که یک جراحی سرپایی است که معمولا در مطب دکتر و به صورت موضعی انجام می‌شود. اما در تکنیک باز پزشک مجبور است برای دسترسی به ساختار داخلی بینی، برش اجاد کند.

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهان


مطالب مرتبط و پیشنهادی دکتر اصغر معمارزاده (جراح بینی اصفهان):

عوارض خمیازه کشیدن بعد از جراحی بینی

اختلال در عملکرد بینی

ضربه به بینی بعد از جراحی بینی

جراحی بینی برای درمان فرورفتگی بعد از عمل

علت فرورفتگی بینی بعد از عمل بینی

جوش صورت بعد از عمل بینی (قسمت دوم)


عوارض خمیازه کشیدن بعد از جراحی بینی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

عوارض خمیازه کشیدن بعد از جراحی بینی

خمیازه کشیدن یک رفلکس طبیعی بدن است.

این رفلکس به کشش عضلات صورت و ورود اکسیژن بیشتر به ریه ها کمک می کند. با این حال، بعد از جراحی بینی، خمیازه کشیدن می تواند به دلیل تورم و حساسیت ناحیه بینی، دردناک یا ناراحت کننده باشد.

در حالی که خمیازه کشیدن بعید است که آسیب جدی به بینی شما وارد کند، اما می تواند روند بهبودی را مختل کند و تورم و کبودی را افزایش دهد. به همین دلیل، جراحان بینی معمولاً توصیه می کنند که در چند هفته اول پس از جراحی تا حد امکان از خمیازه کشیدن خودداری کنید.

عوارض احتمالی خمیازه کشیدن بعد از جراحی بینی:

  • درد: کشش عضلات صورت و بینی در حین خمیازه کشیدن می تواند باعث درد و ناراحتی شود، به خصوص در ناحیه ای که تحت عمل جراحی قرار گرفته است.
  • تورم: خمیازه کشیدن می تواند جریان خون را در ناحیه بینی افزایش دهد و منجر به تورم بیشتر شود.
  • خونریزی: در برخی موارد، خمیازه کشیدن شدید می تواند باعث خونریزی از بینی شود، به خصوص اگر بخیه ها هنوز در حال التیام باشند.
  • جابجایی بخیه ها: اگر خیلی زود بعد از جراحی خمیازه بکشید، ممکن است بخیه ها جابجا شوند یا پاره شوند.

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهانعوارض خمیازه کشیدن بعد از جراحی بینی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

نکاتی برای جلوگیری از خمیازه کشیدن بعد از جراحی بینی:

  1. استراحت کافی: خستگی یکی از شایع ترین علل خمیازه کشیدن است. با استراحت کافی در طول دوره نقاهت، می توانید احتمال خمیازه کشیدن را کاهش دهید.
  2. تنفس عمیق: تنفس عمیق می تواند به کاهش خمیازه کشیدن کمک کند. سعی کنید چند بار در روز نفس های عمیق و آهسته بکشید.
  3. استفاده از مرطوب کننده: خشکی هوا می تواند باعث تحریک مجرای بینی و خمیازه کشیدن شود. از یک مرطوب کننده هوا در خانه یا محل کار خود استفاده کنید تا سطح رطوبت را افزایش دهید.
  4. آدامس بجوید: جویدن آدامس می تواند عضلات صورت شما را مشغول نگه دارد و از خمیازه کشیدن جلوگیری کند.
  5. از داروهای ضد احتقان استفاده کنید: اگر احتقان بینی دارید، از داروهای ضد احتقان بدون نسخه برای کمک به باز شدن مجاری تنفسی خود استفاده کنید.
  6. با پزشک خود صحبت کنید: اگر مشکل زیادی با خمیازه کشیدن دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است دارو یا سایر روش های درمانی را برای کمک به شما توصیه کنند.

به خاطر داشته باشید که:

هر فرد دوره نقاهت متفاوتی بعد از جراحی بینی دارد. از دستورالعمل های خاص پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید، از جمله خمیازه کشیدن بدون نگرانی، پیروی کنید.

اگر در هر زمان پس از جراحی بینی دچار درد، تورم، خونریزی یا سایر عوارض جانبی شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

با رعایت این نکات می توانید خطر عوارض خمیازه کشیدن بعد از جراحی بینی را کاهش داده و به بهبودی سریع و ایمن خود کمک کنید.

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهان


مطالب مرتبط و پیشنهادی دکتر اصغر معمارزاده (جراح بینی اصفهان):

اختلال در عملکرد بینی

ضربه به بینی بعد از جراحی بینی

جراحی بینی برای درمان فرورفتگی بعد از عمل

علت فرورفتگی بینی بعد از عمل بینی

جوش صورت بعد از عمل بینی (قسمت دوم)

عوارض نزدن چسب بعد عمل بینی


اختلال در عملکرد بینی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

اختلال در عملکرد بینی

منظور از اختلال در عملکرد بینی چیست؟

این نوع از ناهنجاری‌ها بر کارکرد بینی اثر گذاشته که ممکن است به شکل مشکلات در تنفس، خروپف، سینوس‌ها، حس بویایی یا چشایی باشد.

دفورمیتی بینی بعد از عمل چیست؟

این دسته از ناهنجاری‌ها و بد شکلی‌ها بعد از عمل رینوپلاستی پدید می‌آیند که از آن‌ها به عنوان اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین عارضه جراحی بینی یاد می‌شود. بسته به وخامت و شدت ناهنجاری حدود ۵ تا ۱۵ درصد از بدشکلی های ناشی از جراحی بینی مجبور هستند به جراح بینی ترمیمی مراجعه و دوباره عمل کنند.

علت بدشکلی بینی بعد از عمل چیست؟

پاسخ این سؤال چندوجهی است. در واقع دلایل مختلفی دارد که می‌توانند به تنهایی یا از ترکیب چند علت، منجر به بدشکلی بینی بعد از عمل شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • عدم امکان پیش‌بینی نتیجه عمل

واضح است که هر نوع عملی ریسک بهبود صددرصدی ندارد. در مورد جراحی‌های زیبایی درصد نتیجه ۱۰۰ بسیار کمتر از عمل‌های درمانی است. میزان رضایتمندی از شکل بینی بعد از عمل متغیر بوده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت بین ۷۰ تا نهایتا ۹۰ درصد است.

دلیل این پیش‌بینی محدود هم مشخص است. در جراحی بینی انواعی از بافت‌ها از استخوان، ماهیچه و غضروف گرفته تا مخاط و پوست و چربی و حتی عصب و … درگیر هستند. واکنشی که هر یک از این بافت‌ها به خصوص غضروف در حین یا بعد از عمل نشان می‌دهد از دست جراح خارج است.

  • پزشک جراح و دفورمیتی بینی بعد از عمل

از طرفی دیگر نقش جراح را هم در بدشکلی های ناشی از جراحی بینی استخوانی یا گوشتی نباید نادیده گرفت. امروزه تکنیک‌های متعددی برای انجام عمل بینی با ریسک کم در دنیا به وجود آمده است که دانستن آن‌ها می‌تواند ریسک جراحی را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

  • عدم مراقبت کافی بعد از عمل و بد شکل شدن بینی

همه پروسه عمل رینوپلاستی نهایت ۳ الی ۴ ساعت طول می‌کشد. طبق تجربه اکثر افراد هم عملی بی‌درد بوده و اغلب بعد از درآوردن تامپون‌ها از بینی فرد به زندگی عادی خود برمی‌گردد. اما یک سری از مراقبت‌ها بعد از عمل وجود دارد که فرد باید برای چندین هفته آن‌ها را انجام دهد تا بینی فرم زیبایی بگیرد.

  • عوامل خارج از کنترل در بد شکل شدن بینی

در برخی از موارد هم بدشکلی بینی بر اثر دلایلی اتفاق می‌افتد که مقصر آن پزشک یا بیمار نیست. مثل ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش سن، وجود توده‌های خارجی یا داخلی بینی، آسیب در اثر ضربه و شرایطی از این قبیل که قابل کنترل نیستند.

نشانه‌های دفورمیتی بینی بعد از عمل چیه؟

همان طور که می‌دانید برای دیدن نتیجه عمل و فرم اصلی بینی باید حداقل یک سال صبر کنیم. اما وجود چه علائمی می‌تواند حاکی از دفورمیتی بینی بعد از عمل رینوپلاستی باشد؟

  1. تغییر شکل معمول بینی
  2. انسداد بینی
  3. خونریزی‌های مکرر
  4. اختلال در نفس کشیدن
  5. مشکل در صحبت کردن

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهاناختلال در عملکرد بینی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

انواع دفورمیته یا بدشکلی‌های ناشی از جراحی بینی کدام هستند؟

به طور کلی ناهنجاری‌های بینی بعد از عمل به دو دسته کلی طبقه‌بندی می‌شوند:

  • اختلال در نفس کشیدن
  • بدشکلی فرم بینی

در دسته اول فرد پس از عمل کردن، نمی‌تواند به خوبی نفس بکشد. شیوع این نوع از ناهنجاری‌ها کمتر است اما حدود ۷۰ درصد منجر به جراحی ترمیمی می‌شوند. اما در گروه دوم بینی شکل زشت و ناجوری به خود می‌گیرد. به طور کلی این بدشکلی‌ها در سه قسمت تیغه استخوان، غضروف و نوک بینی خود را نشان می دهند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • ناهماهنگی سوراخ ها و پره هاى بینى: این ناهنجاری مربوط به نوک بینی است. در برخی از موارد، سوراخ‌های بینی یک شکل و هم اندازه نیست و به اصطلاح تابه‌تا است که عمدتا به دلیل کم‌تجربگی و نداشتن مهارت جراح به وجود می‌آید.
  • برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل: در مواردی به خصوص در جراحی بینی‌های استخوانی، تیغه استخوان بینی برای برداشتن قوز و دلایلی دیگر برش یا شکسته می‌شود. بنابراین شما با دست کشیدن ممکن است برآمدگی‌هایی احساس کنید که به آن Bump after Rhinoplasty گفته می‌شود. اما اگر بعد از گذشت چند ماه رفع نشد و به شکل قوزی درآمد، ناهنجاری تلقی می‌گردد.
  • فرم v معکوس در دفورمیته بینی: در دفورمیتی فرم وى معکوس (inverted v) بینی بعد از عمل بینی، بافت‌های غضروفی به زیر استخوان بالای بینی رفته و در آن جا تجمع می‌کنند. در این صورت بینی از روبه‌رو دو تیکه دیده شده و کناره‌های آن مثل یک v برعکس است.
  • فرم زین اسبی دفورمیته بینی: اگر از قسمت سپتوم (یا همان دیواره بینی) حد فاصل نوک تا قوز بیش از اندازه برداشته شود، بافت غضروفی آن به دلیل نداشتن تکیه‌گاه دچار فرورفتگی می‌شود. از آن جایی که نمای کناری این بدشکلی به صورت یک زین اسب به نظر می‌رسد به آن فرم زین اسبی یا Saddle Nose Deformity می‌گویند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.
  • کج شدن بینی یا جابجایی غضروف بینی بعد از عمل: در حالت عادی بینی انسان به شکل یک هرم صاف با شیب کم است. هر گونه انحراف به چپ یا راست نشان از کجی بینی دارد. البته باید انتظار کمی انحراف جزیی را بعد از عمل داشته باشید. اما گاهی به دلیل عدم ظرافت کاری جراح و یا عدم نگهداری صحیح بیمار، بینی به یک سمت متمایل می‌شود. این عارضه اگر از نمای جلو باشد، ظاهر زننده‌تری هم دارد.
  • فرم منقار طوطی دفورمیته بینی: این ناهنجاری که به pollybeak نیز مشهور است، در حالتی پیش می‌آید که در آن هم قسمت پل بینی پهن و بیرون زده بوده و هم نوک بینی افتاده و رو به پایین است. به دلیل شباهتی که فرم این نوع از بینی‌ها به نوک طوطی دارد، به آن parrot beakیا فرم نوک طوطی نیز می‌گویند.
  • کوتاهی بیش از حد بینی دفورمیته بینی: در اکثر مواقع ارتفاع بسیار کم بینی بعد از عمل رینوپلاستی به علت جراحی‌های متعدد است. همچنین گاهی ممکن است پزشک در همان بار اول، بلندی بینی را بیشتر از حد استاندارد کوتاه کند. ترمیم این عارضه بسیار سخت بوده و علاوه بر غضروف، نیاز به بافت‌های پوستی است.
  • برجستگى سر بینى از دفورمیته بینی: یکی دیگر از ایرادات بینی بعد از عمل، وضعیت بد نوک بینی باشد که اغلب رو به بالا، سفت و برجسته است. هر چند این حالت تا چند ماه اول طبیعی و در اثر ورم است. اما اگر بعد از گذشت یک سال به حالت مطلوب برنگشت ممکن نیاز به درمان داشته باشد.

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهان


مطالب مرتبط و پیشنهادی دکتر اصغر معمارزاده (جراح بینی اصفهان):

ضربه به بینی بعد از جراحی بینی

جراحی بینی برای درمان فرورفتگی بعد از عمل

علت فرورفتگی بینی بعد از عمل بینی

جوش صورت بعد از عمل بینی (قسمت دوم)

عوارض نزدن چسب بعد عمل بینی

عوارض شنا بعد از عمل بینی


ضربه به بینی بعد از جراحی بینی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

ضربه به بینی بعد از جراحی بینی

بینی جزو حساسی از صورت است.

بعد از عمل بینی، احتمال اینکه افراد به طور ناخواسته به بینی شما صدمه وارد می کنند وجود دارد و این موضوع قابل پیشگیری نیست.

اگر چه بینی بعد از جراحی بینی، برای چندین ماه بعد از عمل ممکن است در معرض آسیب باشد، اما این بدان معنا نیست که ضربه خوردن بینی قطعی بوده و هر آن ممکن است صورت گیرد.

اما مراقبت از بینی یک امر جدی و طبیعی است.

زیرا در صورت آسیب های جدی ممکن است نیاز به جراحی ترمیمی بینی باشد.

حال اگر به هر دلیلی دچار این مشکل شدید و ضربه ای به بینی شما وارد شد چه باید کرد؟
میزان آسیب چقدر است؟ آیا نیاز به جراحی دوباره وجود دارد؟

تنها راهی که می توانید میزان آسیب وارد شده و نیاز به جراحی ترمیمی بینی و یا خیر را دانست، مراجعه به جراح بینی است که جراحی زیبایی بینی را برای شما انجام داده است.

برخی از عوارض جزئی به مرور زمان برطرف می شود. ولی ممکن است جراح زیبایی بینی، برای برطرف شدن بسیاری از مشکلاتی که به دلیل ضربه به بینی در شما ایجاد شده است، از شما بخواهد که بعد از یک سال جراحی ترمیمی انجام دهید.

چرا بعد از یکسال جراحی ترمیمی انجام دهید؟

چون بینی هنوز متورم است و این مدت به منظور کاهش تورم ها و التهاب بافت های جراحی شده است که نتیجه جراحی بینی در این مدت کاملا مشخص می شود.

جراح بینی شما تا کاهش کامل این تورم ها نمی تواند وضعیت شما را به طور دقیق بررسی نماید و تصمیم بگیرد. بعد از گذشت ۶ هفته الی ۳ ماه از عمل بینی تورم تا حدود زیادی کاسته شده و ظاهر اصلی بینی در حال نمایان شدن است.

برخی ضربات و آسیب ها در این دوران ممکن است فقط باعث ایجاد تورم بیشتر شود و در صورت نداشتن آسیب جدی جای نگرانی نیست.

چه مدت زمانی بعد از عمل بینی، بینی عمل شده در برابر ضربه مقاوم تر است؟

بعد از گذشت ۳ ماه از جراحی، بینی، فرم قوی تری پیدا کرده و می تواند در برابر صدمات و ضربات عادی و خفیف روزانه مقاومت کند.

در صورتی که نگران میزان تاثیر گذاری ضربه ها و آسیب ها بر روی بینی خود هستید، می توانید با جراح بینی خود در تماس باشید.

در هر صورت بینی بعد از عمل به نسبت قبل حساس‌تر می‌شود و واکنش آن به ضربات و برخوردهای روزمره هم نسبت به قبل عمل، حساس‌تر می‌شود و حتی ممکن است دچار خون‌ریزی هم شود.

برخی نشانه‌های مهم آسیب بینی عمل شده:
  1. التهاب سطح خارجی یا داخلی بین
  2. تغییر فرم خارجی بینی و انحراف آن
  3. خونریزی داخلی و یا بیرونی
  4. سیاه شدن چشم‌، گودی چشم و یا ایجاد کبودی‌های اطراف بینی
  5. تغییر در شرایط تنفسی و ایجاد اختلال در آن
  6. ایجاد صدا هنگام تماس دست با بینی
  7. تشکیل بیش از حد خلط بینی و بیرون ریزی آن

ضربه به بینی بعد از جراحی بینی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهان

با مشاهده این نشانه ها بعد از ضربه به بینی چه کنیم:

در هرصورت، بعد از آسیب به بینی باید به پزشک مراجعه کنید، اما اگر این کار زمان بر و یا اینکه به پزشک دسترسی ندارید راهکارهایی وجود دارد تا از صدمات بیشتر پیشگیری کنید.

در ابتدا با مشاهده هر نوع آسیبی خونسری خود را حفظ کنید و از این راهکارها استفاده کنید.

خونریزی بینی بعد از ضربه به بینی:
  • در صورت مشاهده خونریزی سعی کنید خونریزی را متوقف کنید.
  • برای این کار در ابتدا بشینید و از دراز کشیدن و یا تکیه کردن جدا پرهیز کنید.
  • سرتان را در حالت عادی به سمت پایین قرار دهید به گونه ای که بالاتر از قلبتان قرار بگیرد و کمی به جلو خم شوید تا خون در گلویتان نماند.
  • سعی کنید تا با دهن نفس بکشید. قسمت نرم بینی را با انگشت شصت و اشاره بگیرید و تا بند آمدن خونریزی نگه دارید. توجه داشته باشید که بعد از هر ۵ دقیقه چند ثانیه بینی را ول کرده و مجدد بگیرید.
درد بعد از ضربه به بینی:

در صورتی که پس از ضربه احساس درد داشتید ابتدا به مطب پزشک مراجعه کنید اما اگر زمان می‌برد و تحمل درد برایتان مشکل است، از داروهای مسکن بی نسخه مانند استامینافون و یا ایبوبروفن استفاده کنید.

کمی استراحت کنید و دراز بکشید و سعی کنید بینی‌تان بالاتر از قلب‌تان باشد، به طوری که سر حالتی قائم و یا نزدیک به آن داشته باشد.

تورم بعد از ضربه به بینی:

در صورتی که بینی و اطراف بینی‌تان تورم داشت، با استفاده از چندبسته یخ و یک پلاستیک برای خود یک کمپرس یخ آماده کنید؛ این کمپرس را بر روی محل متورم قراردهید و بعد از چند دقیقه بردارید. بعد از چند دقیقه، مجددا کمپرس را بر روی محل متورم قراردهید. فقط دقت کنید که فشاری به بینی‌تان وارد نکنید. این کار را چندبار در طی روز انجام دهید.

مطالب مرتبط و پیشنهادی دکتر اصغر معمارزاده (جراح بینی اصفهان):

جراحی بینی برای درمان فرورفتگی بعد از عمل

علت فرورفتگی بینی بعد از عمل بینی

جوش صورت بعد از عمل بینی (قسمت دوم)

عوارض نزدن چسب بعد عمل بینی

عوارض شنا بعد از عمل بینی


جراحی بینی برای درمان فرورفتگی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده

جراحی بینی برای درمان فرورفتگی بعد از عمل

جراحی مجدد بینی برای درمان فرورفتگی آن

راه‌های متنوعی برای درمان فرورفتگی بینی بعد از عمل از طریق جراحی وجود دارد. شما باید به پزشک خود مراجعه کنید تا او با توجه به شرایط شما و ساختار بینی شما، روش مناسب را برای جراحی انتخاب کند.

  • جراحی پره‌های بیرونی بینی

در جراحی پره‌های بیرونی بینی، باید قسمت غضروفی بینی شما و گوشت‌های متصل به آن تقویت شوند. این غضروف مورد نیاز برای درمان فرورفتگی بینی، از قسمت‌های دیگر بدن شما مانند دنده و گوش یا بدن فرد اهدا کننده برداشته می‌شود. با انجام این عمل، غضروف بینی شما، توان لازم را برای نگه‌داری پره‌های بیرونی در حالت طبیعی خواهد داشت.

  • جراحی پره‌های درونی بینی

جراحی بینی برای قرار دادن غضروف، می‌تواند عملی باز یا بسته باشد تا در بین استخوان میانی بینی و دیواره‌های بالایی بینی قرار بگیرد و مانع از فرورفتگی پره‌های درونی بینی شود.

روش‌هایی دیگر برای جراحی فرورفتگی بینی

علاوه بر پیوند غضروف، روش دیگر برای درمان فرورفتگی بینی بعد از عمل جراحی، این است که پزشک معالج می‌تواند قسمت بیرونی تیغه‌ی بینی را عمل کند تا با بازتر کردن مجاری بینی، فضای بیشتری برای تنفس بیمار ایجاد کند.

روش دیگر برای درمان فرورفتگی بینی بعد از عمل، استفاده از بخیه است که از این طریق می‌شود ساختار پره‌های بینی را به سمت بالا و هم‌چنین بیرون سوق داد تا مجرای بینی برای تنفس آسان‌تر، باز شود. برای این منظور، بیشتر از بخیه‌های «پلی‌‌گلیکولیک اسید» استفاده می‌شود که جذبی هستند. پس از جذب بخیه‌ها، پره‌های بینی همان حالت طبیعی را حفظ خواهند کرد. بسته به شرایط بیمار، هم می‌شود از بخیه‌های جذبی استفاده کرد و هم از بخیه‌های غیرجذبی؛ که البته هر دو مورد، کاربرد مشابهی دارند.

عوارض احتمالی در جراحی فرورفتگی بینی

  • بی‌هوشی: بسته به نوع بی‌هوشی که پزشک معالج برای شما در نظر می‌گیرد، ممکن است بدن شما واکنش خاصی نشان بدهد. هرچند احتمال این اتفاق کم است، ولی لازم است که با متخصص بی‌هوشی در این مورد مشورت کنید.
  • عفونت: در موارد معدودی مشاهده شده که بیماران پس از عمل جراحی روی پره‌های بینی، دچار عفونت شده‌اند. پزشکان باید برای اطمینان از سلامت کافی بیمار برای عمل جراحی، از او بخواهند که آزمایش خون انجام بدهد. هم‌چنین پزشکان جراح باید از داروها و مکمل‌های لازم استفاده کنند تا مطمئن شوند که بیماران پس از عمل جراحی، دچار خون‌ریزی نشوند.
  • نیاز به جراحی مجدد: بسته به وضعیت بینی بیمار و پیچیدگی عمل، شاید لازم شود که عمل جراحی تکرار شود تا زیبایی بینی و کارکرد آن در وضعیت مطلوبی قرار بگیرد.
  • تأخیر در بهبود زخم جراحی: در برخی از بیماران که شرایط جسمانی سالمی ندارند، ممکن است دوره‌ی درمان، طولانی‌تر شود. چنین افرادی باید ملاحظات لازم را پیش از اقدام به عمل جراحی داشته باشند.
  • واکنش به مواد پانسمان: ممکن است که بدن شما به مواد به‌کاررفته در جراحی بینی و پانسمان پس از جراحی، واکنش نشان دهد. هرچند این نوع از عوارض جراحی نادر است، اما لازم است که شما درباره‌ی مواردی مانند حساسیت به برخی از چسب‌هایی که در پانسمان استفاده می‌شود، ‌ با پزشک معالج خود مشورت کنید.
صفحه اینستاگرام دکتر اصغر معمارزاده – جراح بینی اصفهانجراحی بینی برای درمان فرورفتگی | جراح بینی اصفهان | دکتر اصغر معمار زاده
  • تغییر حس بیمار نسبت به بینی خود: ممکن است برخی از بیماران پس از عمل جراحی، حس متفاوتی به بینی خود داشته باشند؛ مثل درد یا بی‌حسی. این مورد از عوارض جراحی بینی خیلی کم پیش می‌‌‌آید و اگر هم اتفاق بیفتد، ‌ مقطعی است و برطرف خواهد شد.
  • مسدود شدن مجرای تنفسی: هدف اصلی از جراحی برای درمان فرورفتگی بینی بعد از عمل، بهبود وضعیت تنفس بیمار است؛ اما گاهی پیش می‌آید که در برخی از بیماران، مجرای تنفسی در بینی پیوسته مسدود می‌شود یا این‌که این گرفتگی، مقطعی ولی پرتکرار است. این مورد احتمالاً ناشی از عمل‌کرد نامناسب در مراقبت‌های پس از عمل جراحی است و شاید به جراحی ثانویه نیاز بینجامد.
  • نیاز مداوم به دارو: در برخی از بیماران که به خاطر مشکلاتی مانند حساسیت مشکل تنفس‌شان کامل برطرف نمی‌شود، ‌ لازم است که استفاده از داروهایی مانند استروئیدها و اسپری‌ها ادامه پیدا کند.
  • ایجاد سوراخ در تیغه‌ی بینی: ممکن است گاهی پس از عمل جراحی فرورفتگی بینی، سوراخی در تیغه‌ی بینی پدید آید. این عارضه در بعضی از موارد مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ ولی گاهی باعث خون‌‌ریزی بینی و مشکلات تنفسی می‌شود که در چنین مواردی، فرد بیمار به جراحی ثانویه نیاز پیدا می‌کند.

معمولاً حدود یک هفته طول می‌کشد تا پس از جراحی مجدد بینی، به حالت طبیعی بازگردید.

مطالب مرتبط و پیشنهادی دکتر اصغر معمارزاده (جراح بینی اصفهان):

علت فرورفتگی بینی بعد از عمل بینی

جوش صورت بعد از عمل بینی (قسمت دوم)

عوارض نزدن چسب بعد عمل بینی

عوارض شنا بعد از عمل بینی

انواع روش های عمل بینی


آمار بازدید سایت

  • 117
  • 63
  • 41
  • 653
  • 4,854
  • 103,476
  • 796,070
  • 818
  • خرداد ۲۸, ۱۴۰۳

لینک های پرکاربرد

جراح بینی اصفهان، دکتر اصغر معمارزاده

سامانه معرفی، نوبت دهی اینترنتی و اتوماسیون تحت وب کلینیک24

نرم افزار مطب و کلینیک پزشکی

نرم افزار مطب و کلینیک دندانپزشکی

نرم افزار مرکز مشاوره و روانشناسی

نرم افزار رادیولوژی و سونوگرافی

نرم افزار آزمایشگاه و ژنتیک

طراحی سایت پزشکی

بانک اطلاعاتی مراکز پزشکی

نوبت دهی تلفن گویا

بهترین دندانپزشک اصفهان دکتر حسین برجیان

بهترین جراح لثه اصفهان دکتر حسین برجیان

بهترین متخصص ایمپلنت اصفهان دکتر حسین برجیان

بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان دکتر حسین برجیان

لیزر دندان اصفهان دکتر حسین برجیان

ایمپلنت دندان سوئیسی در اصفهان دکتر حسین برجیان

بهترین متخصص واریس اصفهان دکتر مهرداد طاهریون

درمان واریس اصفهان دکتر مهرداد طاهریون

بهترین متخصص پوست و مو اصفهان دکتر جویا

فوق تخصص سرطان زنان اصفهان دکتر فهیمه ثابت

دندانپزشک کودکان اصفهان دکتر نجمه اخلاقی

سرمایه گذاری در قبرس شمالی با البرز گروپ

خرید ملک در قبرس شمالی با البرز گروپ

مهاجرت به قبرس شمالی با البرز گروپ

اقامت قبرس شمالی با البرز گروپ

بهترین دندانپزشک اصفهان دکتر سید حمید رضویان
متخصص عصب کشی اصفهان دکتر سید حمید رضویان

جراح پستان اصفهان دکتر رسول فاتحی فرد

بهترین دندانپزشک اصفهان دکتر ندا مکانیک

بهترین ایمپلنت اصفهان دکتر ندا مکانیک

بهترین دندانپزشک کودکان اصفهان دکتر ندا مکانیک

بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان دکتر الناز مکانیک

بهترین دندانپزشک زیبایی اصفهان دکتر ندا مکانیک