در این مقاله از دکتر اصغر معمار زاده متخصص حلق و گوش و بینی و جراح بینی می خواهیم مطالبی راجع به رینوپلاستی ثانویه برای شما عزیزان ارائه بدهیم در صورت مفید بودن مطلب آن ها را به اشتراک بگذارید.

رینوپلاستی ثانویه چیست ؟

رینوپلاستی ثانویه: به برخی موارد گفته می شود که عمل جراحی اولیه توسط یک جراح دیگری انجام شده باشد و به علت نا رضایتی بیمار از جراحی خود یا اصلاح کردن اشکالات به پزشک دیگر مراجعه می کند.  اما جراحی روتوش بینی به مواردی گفته می شود که جراحی اولیه توسط همان جراح انجام شده باشد.

در حالت عادی دلیل  نارضایتی بیماران از جراحی اولیه این است که تصحیح اشکالات اولیه بینی به اندازه کافی صورت نگرفته باشد و یا این که بافت های بینی بیش از حد برداشته شده اند. در مورد اول معمولاً انجام جراحی راحت تر است زیرا تنها نیازمند برداشت بافت اضافه و فرم دهی مجدد بینی هستیم.

در حالیکه در مورد دوم یعنی زمانی که در جراحی اولیه بافت بینی بیش از حد برداشته شده باشد نیاز به اقدامات خاص جهت بازسازی وجود دارد. در این موارد مهم ترین فاکتور موفقیت جراحی ایجاد یک فونداسیون محکم برای ساختار غضروفی – استخوانی بینی است و جهت این امر نیازمند جایگزین سازی غضروف و استخوان از بین رفته در جراحی اول می باشیم.

مهمترین منابع برای به دست آوردن غضروف در جراحی ثانویه، غضروف تیغه بینی، غضروف لاله گوش و غضروف دنده می باشد، اما از آنجا که معمولا در جراحی اولیه قسمت بیشتر غضروف تیغه بینی توسط جراح اول برداشته شده است بنابراین در اکثر موارد جراحی های ثانویه، نیازمند برداشت غضروف از لاله گوش و یا دنده هستیم. انتخاب غضروف گوش یا دنده نیز بستگی به معاینه اولیه بیمار و بررسی میزان کمبود غضروف و استخوان دارد. البته استفاده از غضروف گوش و دنده فقط محدود به راینوپلاستی ثانویه نیست . بلکه در بیمارانی که به علت تصادف و یا جراحی های خاص ساختار اسکلتی بینی خود را از دست داده اند نیز جهت ترمیم از غضروف گوش یا دنده استفاده می شود. در جراحی ثانویه حتی الامکان سعی می شود به هیچ وجه از غضروف های اشعه دیده افراد دیگر و یا پروتز استفاده نشود، مگر در شرایط بسیار خاص که به دلایل گوناگون مثلا بیماری های خاص و یا سن بالا امکان استفاده از غضروف گوش یا دنده خود فرد وجود نداشته باشد. که در آن صورت اجباراً از غضروف های اشعه دیده ( غضروفی که از افراد دیگر تهیه شده و جهت استریلیزاسیون تحت اشعه قرار گرفته اند) و یا پروتز استفاده می شود.

برای برداشت غضروف لاله گوش، برش در پشت لاله گوش انجام و بنابراین محل آن به هیچ عنوان مشخص نیست و تغییری فرمی در شکل و ظاهر لاله گوش ایجاد نمی شود.

برای برداشت غضروف از دنده نیز یک برش ۵ الی ۳ سانتی متری در قفسه سینه انجام داده می شود که این برش در خانم ها در زیر پستان بوده و به هیچ وجه مشخص نمی باشد. این برش در آقایان هم توسط موهای ناحیه سینه پوشانده می شود و اصولا اسکاری بر جای  نمی گذارد.

طبیعتا تمامی مراقبت های خاص مثل جراحی بینی اولیه و همه مراحل در این موارد نیز باید انجام شودیعنی مراقبت هایی که در جراحی اول انجام شده در جراحی دوم نیز باید صورت بگیرد. روند کاهش تورم بینی و ترمیم آن نیز به مدت ۱٫۵ الی  ۲ سال ادامه خواهد داشت.

 

    ما به شما دوستان عزیز دکتر اصغر معمار زاده بهترین متخصص حلق و گوش و بینی و جراح بینی را پیشنهاد می کنیم .

جهت دریافت اطلاعات بیشتر به بخش تماس با دکتر مراجعه فرمایید.